Tuesday, September 18, 2007

Vad är den största skräcken?

Varje förälder har (hoppas jag) någon gång reflekterat över vad det värsta är som kan hända ens barn. Tanken på plötslig spädbarnsdöd som nojig förstagångsförälder, att de ska skada sig när de leker, trafiken när det är dags att börja gå till skolan, mobbning, sjukdom, invalidisering, att ens barn ska bli deprimerad, olycklig, begå självmord, hamna i kriminalitet eller missbruk, you name it. Att vara orolig som förälder ingår i jobbet, man blir aldrig av med oron heller.

En sak jag aldrig är ens det minsta nojig över, är huruvida sonen skulle "bli" bög. Ställer man en sexuell läggning mot allt jag redan räknat upp, kan jag inte fatta att folk orkar tycka att det ens är lite halvjobbigt. Exakt vad är det som är jobbigt? Om någon förälder med extrem bögnoja kan förklara det för mig, vore jag tacksam. Jag kan inte förstå det katastrofala i det.

Svenska Dagbladet har förtjänstfullt skrivit en artikelserie om jämställdhetsdagis. Där verkar föräldrar vara extremt rädda för att deras söner, hu hemska tanke, kan bli homosexuella om de leker för länge i dockvrån eller hellre vill vara Lucia är någon trist tomte. Jag ska inte skriva rakt ut vad jag tycker om dessa föräldrar, för jag vill inte svära för mycket (måste skärpa mig på den punkten), men borde inte dessa föräldrar fråga sig proportonaliteten i resonemanget? En tjej som har combatbrallor och klättar i träd är cool. En kille som gillar alla andra färger än de som finns på KappAhls pojkavdelning (väldigt begränsad färgskala) och gillar att pyssla är löjeväckande.

Hur står det till med människosynen då, kära föräldrar? Kom inte och gnäll sen över att mamma tjänar skitlön jämfört med pappa, eller att dotterns våldtäktsmål läggs ner innan det ens har lämnat polisen, eller att mormor dog för att läkarna inte tog hennes symptom på allvar på akuten.

För övrigt tycker jag fortfarande att det är riktigt fantasilöst av Uppsala kommun att vare sig produktionen eller något kommunalt dagis har velat jobba med jämställhetsfrågan, som Tittmyran & co har gjort!

2 comments:

Anonymous said...

"För övrigt tycker jag fortfarande att det är riktigt fantasilöst av Uppsala kommun att vare sig produktionen eller något kommunalt dagis har velat jobba med jämställhetsfrågan, som Tittmyran & co har gjort!"

Se då till att de genusdagar som vi började planera under förra mandatperioden blir av snart. Vi jobbar med det, säger er ordförande Cecilia Forss men vi har väntat länge nu. Det är du som har bollen!

Joakim Larsson said...

Vi får ta den där diskussionen någon dag, fru Manell.

...eller kanske inte, vid närmare eftertanke.