Wednesday, September 12, 2007

I 140 knyck på E4:an

Varje dag åker jag mellan Uppsala och Sollentuna, där jag numera jobbar. Tåg är tyvärr inte att tänka på, jag har provåkt, det at för lång tid och turtätheten är inte tillfredställande. Alltså väljer jag att åka bil. Att at körkort är nog bland det bästa jag gjort studiemässigt, klart bättre än en akademisk examen.
Idag störde jag mig alldeles väldigt (så mycket att jag lade mig på tutan) på en av alla dessa 90-plussare som pruttar fram i 80 km/timmen. Vägverker har inte prioriterat denna sträcka, utan tycker (precis som Banverket och SJ) att Uppsalabor som pendlar till Stockholm kan man mjölka på pengar och skicka stålarna till någon gudsförgäten avkrok i Sveriges glesbygd som absolut behöver en väg eller järnvägssträcka som har typ 3 bilar i veckan. Alltså har man bara två filer ner till Upplands-Väsby. Det hade varit helt ok, om inte nämnda seniorer har ockuperat den högra filen och bestämt sig för, tillsammans med alla superstora lastbilar, att 80-90 är en perfekt hastighet på 110-väg. Alltså försöker jag lägga mig i vänsterfilen, men nehej, då åker man ju för långsamt, och man får en BMV i bagageluckan som blinkar frenetiskt med strålkastarna. Den filen brukar ha en snitthastighet på 130.

Då min prövotid inte gått ut än, förutom det faktum att jag inte vill dö, gör att jag måste välja mellan att leka Schumacher eller komma fram till jobbet mot förmiddagsfikat. Polisen gör stora hastighetkontroller (sägs det) denna vecka. Jag har inte sett några. Jag vet vilka jag helst vill att de ska sy in.

Idag fick jag bara nog. Jag lade mig i högerfilen (nu hade jag 3 att välja mellan) eftersom jag skulle av i Häggvik. Inser att bilen framför kör väldigt långsamt. Jag förstod inte hur långsamt förrän jag körda upp bakom den. SJUTTIO!!!!! Ibland ner till 65. På en motorväg! Försöker hitta en lucka i filen bredvid, men nej, folk som insett snabbare än jag att jag har en snigel framför mig, börjar nu köra andra åket i slalom. Fullkomligt livsfarliga manövrar och jag blir mer och mer förbannad på sjusovaren framför mig. Den blinkar lite med baklyktorna (varför?), jag lägger mig på tutan. Har man valt att köra någor som knappt kan kallas bil, snarare en skokartong, ska man inte köra på en 110-väg! Jag antar att han var rädd för att välta om han körde fortare än 70. Jag antar också att han var livrädd för alla bilar som körde om. Så fort någon gjorde det, bromsade han till.

När jag körde om den lilla lilla bilen (efter vad som kändes som eon av tid) var det mycket riktigt ett väldigt gammalt par som knappt nådde upp till instrumentbrädan som satt där. Snälla, i fortsättningen: använd färdtjänst!

Racertoppen:
BMW
Mercedes
Volvo av nyare modell
Audi
Taxibilar av varierande form och storlek
*Förararna har en förkärlek för svart eller mörkblått.

No comments: