Sunday, February 4, 2007

Dags att ladda batterierna?

Fick häromdagen ett otroligt roligt mejl från pappa. Det finns dagar då det inte var någon vits att kliva upp:



"Hört talas om uttrycket
Dags att ladda batterierna?

Jag kommer personligen att slå ner den som använder uttrycket nästa gång.

I morse skulle jag åka med en bil åt ena hållet och mamma en åt andra hållet. Men bil 2 startade inte. Död. Totaldöd. Inte ett liv i batteriet. Inte ens whea, whao osv.

Körde båda två till mammans utbildningslokaler. Lämnade henne. Hon får ta kollektivt hem.
Det tar en timme. Med bil tar det en kvart.

Rensade mötesschemat. Kunde lämna jobbet strax efter tolv. På vägen stannar jag på bensinmack, jättestor. Säljer hyllmetrar med snacks, godis, chips, varm krov mm.
Batteriladdare? En liten klen med bara 4 ampere. Vaddelös.

Åkte hem. Åt lunch. Kollade mailen. Då var klockan kvart över ett.

Ut till garaget. Konstaterade att bilen är framkörd ända fram i garaget, vilket betyder att halva kylaren är UNDER den jättelika hyllan och lagersystem som är byggt mot väggen. Bilen går precis under lägsta hyllan. Tre tusen grejer på den hyllan. Bilen framför allt detta.
Och under.
Hur göra? Aha, man kan lägga bilen i frilägge och försöka putta tillbaka den.
Går inte. Växelspaken är låst när elen inte funkar. Alltså i absolut P-läge. Går inte att rubba bilen.
Tillbaka. Öppnar kylarlåset, snirklar mig under hyllan och lyckas peta upp kylaren , som går att öppna en decimeter!!! Mörkt. Ser inget. Tillbaka till huset hämta ficklampa.

Fryser. Kallt.

Hämtar startkablar. Öppnar grannens port. Kör in min andra bil. Kan inte komma ut, stolpe i vägen. Kör jag fram slår jag i hans hylla. Backar jag når inte sladden. Bixar, trixar, slingrar mig ut och in och till slut hurra.
Får kabeln att räcka från ena batteriets pluspol till den andra.
Skall ansluta minuspolen. Men nåpon sådan finns inte på min fina bil. Letar som en galning. Får loss locket för att upptäcka att där sitter inget batteri utan en dataanläggning tillräcklig för att driva ett kärnkraftverk.
Vad göra?

Backa ut igen, stänga grannnens port. Iväg till Mekonomen i Ektorp. Kör dit. Hindras för att det står en grävskopa i vägen. Får vänta fem minuter. Kör fram och ser skylten. Mekonomen har flyttat till Sickla köpcenter. Kör tillbaka. Grävskopan ivägen. Får vänta tio minuter. Sura gubbar blänger.
Kör mot Sickla. Stannar på en jätte-Preem. Går in. Finns varm korv, chips, godis och läsk. Och en ynka batteriladdare.

Blir vansinnig.
Åker hem. Hittar en batteriladdare. Måste koppla loss batteriet i bilen.
Sladden räcker inte. Måste tillbaka och hämta förlängningssladd.
Har kopplat in allt. Måste öppna cellerna. Försöker med tumnageln. Bryter tumnageln. Fint, lampan ”laddar” lyser. I två minuter. Sen slår den om till ”laddat”.
??? Que?

Jag ger fan i det. Låte det stå på nu. Får se i morogon vad som hänt. Jag orkar inte mer. Nu är klockan fyra. Vad håller man på med? När får man gå i pension?"


Fortsättning följer...

No comments: